På det seneste har mange lande lempet deres cannabislove, og et bemærkelsesværdigt land, der overvejer en ændring, er Schweiz. De schweiziske lovgivere fremsatte for nylig et lovforslag om legalisering af cannabis til fritidsbrug med det formål at reducere det illegale marked og skabe et reguleret, sikkert miljø for cannabisbrug, selv om det endnu ikke er blevet implementeret. Dette skridt er en del af en bredere tendens, der ses over hele kloden, hvor regeringer søger at regulere og beskatte cannabis i stedet for at lade det trives på det sorte marked. Det foreslåede lovforslag vil give voksne mulighed for at besidde og bruge cannabis lovligt, samtidig med at der indføres regler for at sikre et sikkert forbrug. Den schweiziske regerings beslutning om at udforske legalisering markerer et vigtigt skridt i retning af en mere progressiv tilgang til cannabis med potentiale til at udløse en bredere accept af emnet i hele Europa.
I sidste uge vedtog sundhedsudvalget i Repræsentanternes Hus i Schweiz et lovforslag, der har til formål at lempe restriktionerne omkring cannabisbrug for voksne. Forslaget, som fik 14 stemmer for, 9 imod og 2 hverken for eller imod, er designet til at opfylde flere mål, herunder at reducere aktiviteterne på det illegale cannabismarked, forbedre beskyttelsen af folkesundheden og etablere en statsdrevet ramme for salg af cannabis. I øjeblikket er der kun pilotprogrammer på plads, ikke en komplet national lov.
I henhold til den foreslåede lovgivning vil cannabis blive solgt gennem et statskontrolleret system. Produkterne vil kun være tilgængelige i fysiske butikker med licens og i en statsgodkendt onlinebutik. Indtægterne fra salget skal bruges til at finansiere programmer til skadesreduktion, misbrugsbehandling og tilskud til at reducere udgifterne til sundhedsforsikringer. Denne model står i kontrast til systemerne i lande som Canada og USA, hvor private virksomheder har lov til at udvikle det lovlige cannabismarked.
Lovforslaget indeholder strenge regler for cannabisprodukter, der sikrer, at de opfylder standarder af høj kvalitet. Det omfatter neutral emballage, tydelige advarselsmærkater og børnesikret emballage. Reklamer bliver helt forbudt og omfatter ikke kun cannabisprodukter, men også relaterede varer som frø, stiklinger og rygetilbehør. Afgiftssatserne vil variere afhængigt af THC-indholdet i cannabis, hvor produkter med et højere THC-indhold vil blive pålagt en højere afgiftssats. Derudover tillader lovforslaget voksne schweizere at dyrke op til tre blomstrende hun-cannabisplanter til personlig brug, samtidig med at køb og besiddelse af cannabis reguleres. For at forhindre udsættelse for passiv rygning vil offentligt forbrug være underlagt specifikke regler, som vil være på linje med de eksisterende love, der er designet til at beskytte mod passiv rygning.
Selvom den foreslåede lovgivning tager store skridt i retning af at etablere et reguleret cannabismarked, behandler den fortsat cannabis med over 1 % THC som et narkotisk stof. Denne dobbelte tilgang afspejler et omhyggeligt forsøg på at afbalancere hensynet til den offentlige sundhed og sikkerhed med den voksende brug af cannabis blandt voksne i samfundet. Ved at opretholde strenge kvalitetskontroller, lovgivningsmæssige rammer og begrænset offentlig adgang sigter lovforslaget mod at minimere de risici, der er forbundet med cannabisforbrug. Samtidig anerkender det de skiftende holdninger til cannabisbrug og giver en kontrolleret og struktureret vej, der giver mulighed for både lovlig adgang og offentlig beskyttelse uden fuldt ud at omfavne kommercialiseringen.
I henhold til den schweiziske narkotikalov er cannabis over 1 % THC klassificeret som et ulovligt narkotisk stof, hvilket betyder, at produktion, import og salg af rekreativ cannabis er forbudt. Produkter, der indeholder mindre end 1,0 % tetrahydrocannabinol (THC), som f.eks. CBD, er dog undtaget fra disse restriktioner. THC er den psykoaktive forbindelse, der er ansvarlig for den »high«, der er forbundet med cannabisbrug, og som påvirker hjernen og ændrer humør og opfattelse. I modsætning hertil er CBD en ikke-psykoaktiv forbindelse, der er kendt for sine potentielle terapeutiske fordele, såsom smertelindring og angstreduktion, uden at fremkalde en rus. Denne skelnen gør det muligt at sælge cannabisprodukter med lavt THC-indhold, som CBD, lovligt i Schweiz.
I 2012 afkriminaliserede Schweiz besiddelse af små mængder cannabis ved at erstatte kriminelle anklager med en bøde, men landet opretholder stadig strenge regler for brug af cannabis. Samme år tillod flere regioner voksne at dyrke og forbruge cannabis, men den føderale højesteret dømte imod disse lokale bestræbelser og blokerede for en bredere legalisering. I 2016 begyndte fire schweiziske byer at undersøge muligheden for at etablere pilot-cannabisklubber for at regulere cannabisforbruget i kontrollerede omgivelser, men disse forslag har endnu ikke resulteret i drastiske juridiske ændringer.
På trods af disse begrænsninger skønnes det, at 500.000 mennesker, eller 4 % af Schweiz’ 8 millioner indbyggere, bruger cannabis. Det tyder på en betydelig efterspørgsel efter cannabis, selv om det fortsat er ulovligt til rekreativt brug. Forskellige forsøg på at skabe en mere struktureret ramme for cannabisbrug, såsom de foreslåede pilotprogrammer, afspejler den igangværende indsats for at finde en balance mellem folkesundhed og virkeligheden med et udbredt cannabisforbrug. Mens fremskridtene mod fuld legalisering har været langsomme, tyder disse initiativer på, at det juridiske landskab omkring cannabis i Schweiz, med det nyligt foreslåede lovforslag om at legalisere rekreativ cannabis, er en kulmination på disse initiativer.
I 2019 udstedte den schweiziske forbundsdomstol en skelsættende afgørelse, der præciserede behandlingen af mindreårige i narkotikarelaterede sager, specifikt vedrørende besiddelse af cannabis. Afgørelsen afgjorde langvarige debatter om, hvorvidt mindreårige skal være underlagt forskellige juridiske standarder sammenlignet med voksne, når det gælder besiddelse af stoffer. Sagen drejede sig om en 16-årig, der blev taget i Winterthur med 1,4 gram cannabis. Den offentlige anklager for mindreårige i kantonen Zürich havde appelleret en tidligere afgørelse i håb om at genindføre en straf, der oprindeligt var blevet pålagt og derefter afvist. Den føderale domstol afviste imidlertid appellen og fastslog, at der ikke var nogen gyldig grund til at behandle mindreårige anderledes end voksne, specielt med hårdere straffe.
Domstolens afgørelse kom på baggrund af Schweiz’ bredere tilgang til cannabisbesiddelse, som har været relativt lempelig sammenlignet med andre lande. Siden 2013 har schweizisk lov tilladt enkeltpersoner at besidde op til 10 gram cannabis til personlig brug uden at blive anklaget for kriminalitet. I stedet for at stå over for en potentiel fængselsstraf eller en permanent straffeattest får de, der bliver taget med en lille mængde cannabis, typisk en bøde på 100 CHF (ca. 106 euro). Denne bøde fremgår ikke af den enkeltes straffeattest, hvilket sikrer, at straffen forbliver en mindre ulempe snarere end en langsigtet barriere for beskæftigelse eller andre aspekter af livet.
Forbundsdomstolen understregede, at denne politik, som gælder for voksne, også bør gælde for mindreårige. Besiddelse af cannabis til eget brug, så længe det ikke overstiger grænsen på 10 gram, er ikke en kriminel handling i henhold til schweizisk lov. Dommerne erkendte, at selv om beskyttelsen af mindreårige er afgørende, var det ikke en effektiv måde at løse problemet på at pålægge unge mennesker hårdere straffe. I stedet opfordrede retten til at fokusere på terapeutiske foranstaltninger og strengere straffe for narkohandlere.
Dommen påpegede, at det vigtigste i håndteringen af unges stofbrug ikke er straffeforanstaltninger, men interventionsstrategier, der sigter mod at tackle de grundlæggende årsager til stofbrug og yde støtte til unge mennesker. Retten afviste ideen om, at hårdere straffe ville afholde mindreårige fra at engagere sig i ulovlige stofaktiviteter. I stedet bør der fokuseres på at skabe programmer, der tilbyder uddannelse, forebyggelse og rehabilitering til unge mennesker. Ved at tage fat på problemets kerne mente retten, at mindreårige ville blive bedre beskyttet på lang sigt.
Beslutningen afspejlede også Schweiz’ bredere holdning til cannabis, som prioriterer skadesreduktion frem for kriminalisering. Selvom brug af og handel med cannabis fortsat er ulovligt i landet, behandler loven besiddelse af små mængder som et folkesundhedsspørgsmål snarere end et kriminelt spørgsmål. Ved at udvide denne behandling til mindreårige forstærkede den føderale domstol vigtigheden af en konsekvent og ikke-diskriminerende tilgang til narkotikarelaterede lovovertrædelser. Dermed tilpassede domstolen ikke kun behandlingen af voksne og mindreårige, men signalerede også et skridt i retning af mere progressive og støttende foranstaltninger til at håndtere stofbrug blandt unge.
Den 1. august 2022 justerede Schweiz sine cannabisregler ved at ændre den schweiziske føderale narkotikalov for at tillade brug af cannabis til medicinske formål. Denne reform giver mulighed for lovlig dyrkning, forarbejdning, handel og import af cannabisprodukter, der er beregnet til medicinsk behandling. Ligesom andre kontrollerede stoffer, f.eks. morfin eller metadon, er medicinsk cannabis underlagt tilsyn af de schweiziske myndigheder for at sikre sikkerhed og passende brug.
For at engagere sig i cannabisrelaterede forretningsaktiviteter i Schweiz skal virksomheder indhente en driftstilladelse fra de relevante myndigheder. Denne proces omfatter flere krav, der har til formål at sikre, at cannabis håndteres sikkert og ansvarligt:
For at få adgang til medicinsk cannabis i Schweiz skal patienterne følge en bestemt proces, da brugen af cannabis til medicinske formål er stærkt reguleret:
Det er generelt forbudt at reklamere for cannabisprodukter i Schweiz for at forhindre fremme af rekreativ brug eller misbrug af cannabis. Professionel reklame for medicinske cannabisprodukter, der har opnået markedsføringstilladelse, er dog tilladt. Det betyder, at producenter og distributører kan reklamere over for sundhedspersonale, men ikke over for den brede offentlighed. For eksempel er det tilladt at reklamere for CBD-produkter, men det gælder kun for medicinske produkter, der opfylder de juridiske standarder og ikke indeholder mere end 1,0 % THC. Der kan reklameres for sådanne produkter over for den brede offentlighed, hvilket afspejler deres status som ikke-berusende og generelt betragtet som sikre for de fleste brugere.
Schweiz’ tilgang til medicinsk cannabis er præget af omhyggelig regulering med fokus på at sikre, at fordelene ved cannabis som terapeutisk produkt maksimeres, samtidig med at risiciene minimeres. Med streng kontrol af dyrkning, produktion og distribution har Schweiz skabt en ramme, der sikrer, at medicinsk cannabis bruges ansvarligt og sikkert. Selv om det kan være en dyr proces at få adgang til medicinsk cannabis på grund af manglende forsikringsrefusion, kan patienter, der opfylder kriterierne, få cannabisprodukter af høj kvalitet på recept fra autoriserede sundhedsudbydere og apoteker.
En undersøgelse fra 2021 viste, at de fleste schweizere støtter legalisering af cannabis til fritidsbrug, så længe der er foranstaltninger til at beskytte mindreårige. Næsten to tredjedele af respondenterne gik ind for at sætte den lovlige minimumsalder for cannabisforbrug til 18 år. Derudover støttede to tredjedele pilotprogrammer for kontrolleret distribution af cannabis. Undersøgelsen, der blev gennemført af Sotomo Institute mellem januar og april 2021, omfattede 3.166 voksne i Schweiz. Ifølge Federal Office of Public Health (FOPH) mente 70% af de adspurgte, at det var vigtigt at reformere cannabislovene. De nævnte grunde som at reducere det sorte marked og forbedre forbrugernes sikkerhed som nøglefaktorer for legalisering.
Modstanderne var dog bekymrede over virkningerne af cannabis på unges hjerneudvikling. For at sikre beskyttelse af folkesundheden understregede undersøgelsen vigtigheden af strenge sikkerhedsforanstaltninger, herunder forbud mod cannabisreklamer og indførelse af høje afgifter på cannabisprodukter. Disse foranstaltninger blev set som nødvendige i tilfælde af legalisering for at minimere sundhedsrisici. Undersøgelsen havde til formål at måle den offentlige mening om test af kontrolleret cannabisdistribution og at identificere de foranstaltninger, som folk anser for væsentlige, hvis legalisering skulle finde sted. Samlet set viser resultaterne, at der er udbredt støtte til legalisering med vægt på beskyttelsesforanstaltninger for unge og folkesundheden.
Hos Sense er vi begejstrede for fremskridtene i legaliseringen af cannabis og for at være på forkant med udviklingen i industrien for cannabis og naturmedicin. Som pionerer på det danske og skandinaviske CBD-marked prioriterer vi kvalitet og gennemsigtighed ved at sikre, at alle vores CBD-produkter gennemgår grundige laboratorietest og tredjeparts renhedskontrol. Vores engagement i cannabis’ naturlige, organiske potentiale afspejler vores tro på dens evne til at understøtte en sund livsstil. I tråd med det globale skift i retning af at anerkende fordelene ved cannabis tilbyder Sense en ikke-vanedannende, holistisk tilgang til at forbedre det generelle velbefindende.
Citerede værker
Bradley, Simon. “High Times in Basel: Swiss City Experiments with Recreational Cannabis.” SWI Swissinfo.ch, Nov. 2023, www.swissinfo.ch/eng/sci-tech/high-times-in-basel-swiss-city-experiments-with-recreational-cannabis/48928032. Accessed 23 Feb. 2025.
“Cannabis.” Ch.ch – Offizielle Informationen Der Schweizer Behörden, www.ch.ch/en/health/medicines-and-narcotic-substances/cannabis/.
“Cannabis for Medical Purposes – Visible | Swissmedic.” Swissmedic.ch, 2022, www.swissmedic.ch/swissmedic/de/home/ueber-uns/publikationen/visible/swissmedic-visible-nov-2022.spa.v6.app/en/cannabis.html. Accessed 23 Feb. 2025.
“Cannabis Law and Legislation in Switzerland | CMS Expert Guides.” Cms.law, cms.law/en/int/expert-guides/cms-expert-guide-to-a-legal-roadmap-to-cannabis/switzerland.
“Cannabis Law in Switzerland.” Hemp King, 15 Apr. 2024, hempking.eu/en/cannabis-law-in-switzerland/. Accessed 23 Feb. 2025.
Fedlex. “Federal Act on Narcotics and Psychotropic Substances.” Www.fedlex.admin.ch, www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1952/241_241_245/en.
FOPH, Federal Office of Public Health. “Cannabis.” Www.bag.admin.ch, www.bag.admin.ch/bag/en/home/gesund-leben/sucht-und-gesundheit/cannabis.html.
Office, Federal. “Research Reports on Cannabis.” Admin.ch, 2023, www.bag.admin.ch/bag/en/home/das-bag/publikationen/forschungsberichte/forschungsberichte-sucht/forschungsberichte-cannabis.html. Accessed 23 Feb. 2025.
Sabaghi, Dario. “Switzerland Moves to Legalize Recreational Cannabis with a State-Controlled Monopoly.” Forbes, 17 Feb. 2025, www.forbes.com/sites/dariosabaghi/2025/02/17/switzerland-moves-to-legalize-recreational-cannabis-with-a-state-controlled-monopoly/. Accessed 23 Feb. 2025.
Strube, Constantin, et al. “Attitudes of Swiss Psychiatrists towards Cannabis Regulation and Medical Use in Psychiatry: A Cross-Sectional Study.” Journal of Cannabis Research, vol. 5, no. 1, 6 Dec. 2023, https://doi.org/10.1186/s42238-023-00210-y. Accessed 12 Nov. 2024.
SWI swissinfo.ch. “No Punishment for Minors with Small Amounts of Cannabis.” SWI Swissinfo.ch, 18 July 2019, www.swissinfo.ch/eng/society/court-verdict_no-punishment-for-minors-with-small-amounts-of-cannabis/45106154. Accessed 23 Feb. 2025.
The Local. ““Cannabis Clubs” Set for Four Swiss Cities.” The Local Switzerland, 12 Feb. 2016, www.thelocal.ch/20160212/cannabis-clubs-set-for-four-swiss-cities. Accessed 23 Feb. 2025.
Tilmeld dig Klub Sense og få fede fordele i dag!