Se vores 150+ anmeldelser på Trustpilot - vores kunder giver os 4,7 stjerner!

Lovlig rekreativ cannabis: Hvad Europa kan lære af Canadas cannabisindustri

2. februar 2025
Canada er stadig den eneste G7-nation, der har legaliseret cannabis til rekreative formål. Efterhånden som flere europæiske lande tager skridt i retning af legalisering af cannabis, skal vi se på, hvordan lovlig cannabis har påvirket Canada positivt.

Selvom cannabis stort set er ulovligt, er det blevet brugt rekreativt af millioner af mennesker verden over. Det er stadig et af de mest almindelige stoffer, der indtages af voksne, og utallige personer rapporterer hvert år om brug af det. På trods af dette er det stadig en kriminel handling i mange lande. Denne artikel vil undersøge de positive virkninger af legalisering af cannabis til både rekreativ og medicinsk brug i Canada, og hvordan succesen med disse politikker bør inspirere europæiske nationer til at genoverveje deres holdning til kriminalisering. Succesen med Canadas legalisering bør inspirere flere europæiske lande til at ændre deres love, så de kommer på linje med den voksende verdensomspændende bevægelse mod legalisering og regulering.

Cannabis’ historie i Canada

Cannabisforbuddet i Canada har en lang historie, der begynder med Opium Act fra 1908, som var et af de første skridt i retning af at regulere stoffer. I 1923 blev cannabis officielt gjort ulovligt, da det blev føjet til Canadas fortrolige liste over begrænsede stoffer i henhold til ændringsloven til narkotikaloven (Narcotics Drug Act Amendment Bill). Men det var først i 1930’erne, at cannabis fik myndighedernes opmærksomhed. Faktisk fandt det canadiske politis første registrerede beslaglæggelse af cannabis sted i 1937, og dyrkning af industriel hamp blev først officielt forbudt i 1938. Fra 1946 til 1961 stod cannabis kun for ca. 2 % af alle narkorelaterede anholdelser i Canada. 

Situationen ændrede sig dramatisk i 1960’erne, da antallet af cannabisrelaterede anholdelser begyndte at stige. Fra 1930 til 1946 registrerede Royal Canadian Mounted Police (RCMP) kun 25 cannabisanholdelser. Men dette tal steg til 2.300 i 1968 og nåede op på 12.000 i 1972. Denne stigning i anholdelser faldt sammen med den stigende popularitet af marihuana, især blandt middelklasseborgere. Som reaktion på denne voksende tendens nedsatte den canadiske regering i 1969 Royal Commission of Inquiry into the Non-Medical Use of Drugs, almindeligvis kendt som Le Dain-kommissionen. Kommissionens rapport fra 1972 anbefalede afkriminalisering af cannabisbesiddelse, men gik ikke ind for fuld legalisering. På trods af rapportens anbefalinger blev der ikke foretaget væsentlige lovændringer under de følgende to føderale administrationer.

I 2001 tog Canada et stort skridt i retning af en cannabisreform med indførelsen af et medicinsk marihuana-program, der blev administreret af Health Canada. I første omgang gav programmet patienter mulighed for enten at dyrke deres egen cannabis eller købe den direkte fra Health Canada. Men i 2013 blev der indført nye regler, som skabte en mere struktureret og kommerciel sektor for dyrkning og distribution af cannabis.  Medicinsk cannabisbrug blev fuldt ud legaliseret i hele landet under Marijuana for Medical Purposes Regulations, som trådte i kraft den 30. juli 2001. Disse forordninger blev senere erstattet af Access to Cannabis for Medical Purposes Regulations, som udvidede omfanget af lovlig cannabisproduktion til at omfatte frø, korn og fibre under licenser udstedt af Health Canada. Dette skift markerede et stort vendepunkt i Canadas udviklende forhold til cannabis.

blank
Medicinsk cannabis.

Hvordan blev cannabis legaliseret i Canada?

I 2015, efter at Justin Trudeau var blevet premierminister, tog han et vigtigt skridt i retning af legalisering af cannabis ved at nedsætte en føderal-provinsiel-territorial taskforce, der skulle finde frem til den bedste metode til at legalisere besiddelse af cannabis til fritidsbrug. Taskforcen for legalisering og regulering af marihuana fremlagde en 106 sider lang rapport den 13. december 2016 med forskellige anbefalinger, som de føderale og provinsielle regeringer skulle tage stilling til, selvom de ikke var juridisk bindende. Cannabisloven (Bill C-45), som blev vedtaget i juni 2018, lagde grunden til legaliseringen, hvor salget til rekreativ brug tidligst skulle begynde den 1. juli 2018.

Indtil cannabis blev legaliseret den 17. oktober 2018, forblev det ulovligt, undtagen til medicinsk brug med recept. I denne periode understregede Trudeau over for de retshåndhævende myndigheder, hvor vigtigt det er at håndhæve de eksisterende love, især over for ulovlige apoteker. Han forklarede, at målet med lovgivningen ikke var at fremme rekreativ brug, men »at beskytte vores børn bedre mod den lette adgang, de har lige nu til marihuana [og] at fjerne de kriminelle elementer, der tjente på marihuana«, sagde han til Toronto Star. På Assembly of First Nations var mange høvdinge enige om, at distributionen af cannabis i reservaterne skulle styres af First Nations regeringer i stedet for af provinsens love. Dette var et centralt spørgsmål i de bredere diskussioner om regulering af cannabis.

Find ud af cannabis’ helbredende natur på første hånd med Sense’s CBD-produkter.

Da cannabis blev legaliseret, stod de licenserede producenter over for udfordringer med at få adgang til finansielle tjenester. På grund af cannabisindustriens unikke karakter var mange finansielle institutioner tøvende med at arbejde med cannabisvirksomheder. Alterna Savings og Alterna Bank blev dog nogle af de første til at tilbyde finansielle tjenester, herunder lån, til licenserede cannabisavlere. I 2018 leverede disse institutioner banktjenester til omkring to tredjedele af de licenserede cannabisproducenter i Canada og hjalp industrien med at stabilisere sig, mens den voksede.

blank
Sundhedsmæssige fordele ved cannabis.

Hvordan legalisering af cannabis til fritidsbrug har gavnet borgerne i Canada

Cannabisloven har til formål at minimere de skader, der er forbundet med cannabisbrug, og samtidig skabe rammer for lovlig, reguleret adgang til cannabis i Canada. Regeringens primære mål er at beskytte folkesundheden og sikkerheden, især blandt børn og unge, samtidig med at voksne forbrugere får de nødvendige værktøjer til at træffe informerede beslutninger om cannabisforbrug. Loven indfører en række regler, der sikrer sikkerhed, informerer om forbrugernes valg og fremmer innovation på det lovlige cannabismarked for at reducere indflydelsen fra det ulovlige marked.

Cannabis-lovens vigtigste mål:

  • Folkesundhed og sikkerhed: Loven indeholder en række folkesundheds- og sikkerhedsforanstaltninger, der er designet til at beskytte canadierne mod de potentielle risici ved cannabisbrug, såsom overforbrug og eksponering for skadelige stoffer i produkter.
  • Beskyttelse af unge: Et af de centrale mål er at minimere unges adgang til cannabis og at beskytte unge mod de skadelige virkninger af cannabisbrug ved at afskrække fra reklamer.
  • Informerede forbrugervalg: Ved at regulere emballage, mærkning og produktpromovering sikrer loven, at forbrugerne er udstyret med evidensbaseret information til at træffe informerede beslutninger i stedet for markedsføringsstrategier.

Cannabisloven indførte også flere lovgivningsmæssige foranstaltninger for at sikre, at forbrugerne er klar over, hvad de indtager, når de køber cannabisprodukter. En af disse lovgivningsmæssige foranstaltninger er grænser for THC-indhold. For at reducere de risici, der er forbundet med cannabisbrug, indfører Cannabis Act strenge grænser for mængden af delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) i visse cannabisprodukter. For eksempel er spiselig cannabis begrænset til 10 milligram THC pr. beholder, mens cannabisekstrakter er begrænset til 1000 milligram THC pr. beholder. Der er dog ingen reguleret THC-grænse for tørrede cannabisprodukter, hvilket gør det muligt for det lovlige marked at forblive konkurrencedygtigt med det ulovlige marked, samtidig med at forbrugernes sikkerhed opretholdes.

Salgsfremme og reklame er også strengt kontrolleret. I erkendelse af den potentielle indvirkning af reklamer og kampagner på forbrugernes adfærd sætter loven strenge begrænsninger for, hvordan cannabis kan promoveres. Generelt er det forbudt at promovere cannabis, cannabistilbehør eller relaterede tjenester, undtagen i specifikke tilfælde, der har til formål at informere voksne forbrugere. Begrænset promovering er tilladt under omstændigheder, hvor målgruppen er voksne, og hvor der ikke er unge til stede, f.eks. via direct mail til navngivne voksne eller på steder, der kun er for voksne. 

Virksomhederne skal også bruge almindelig emballage og mærkningskrav, der begrænser brugen af logoer, farver og branding. Der skal være obligatoriske oplysninger på pakkerne, f.eks. det standardiserede cannabissymbol, som signalerer tilstedeværelsen af cannabis og sikrer, at produkterne kan identificeres som sådanne. Sundhedsadvarsler og detaljer om THC- og CBD-indhold i produkter er også nødvendige. Emballagen skal følge et standardiseret format for at lette forbrugernes forståelse, og for at beskytte børn og unge skal alle cannabisprodukter sælges i børnesikret emballage. 

For at beskytte unge mod de negative virkninger af cannabisbrug fastsætter Cannabis Act desuden en minimumsalder på 18 år for køb og besiddelse af cannabis. Provinser og territorier har fleksibilitet til at hæve minimumsalderen i deres jurisdiktioner, og de fleste vælger 19 år for at tilpasse sig de eksisterende aldersbegrænsninger for alkohol og tobak i landet. Beslutningen om at sætte minimumsalderen til 18 år tog højde for forskellige faktorer, herunder hensynet til folkesundheden, tilgangen til andre regulerede stoffer (alkohol og tobak) og ønsket om at reducere incitamentet for unge til at engagere sig i det illegale cannabismarked.

Du kan altid stole på, at vores laboratorietestede produkter er sikre og af fremragende kvalitet.

Folkesundhed og forbrugeruddannelse

Cannabisloven prioriterer også forbrugeruddannelse og formidling af troværdig information om risiciene ved cannabisbrug. Den canadiske cannabisundersøgelse (CCS) fra 2021 afslørede, at 78% af respondenterne følte, at de havde nok pålidelig information til at træffe informerede beslutninger om cannabisbrug. Dette indikerer, at folkesundhedsforanstaltninger effektivt understøtter forbrugeruddannelse.

Forskning har vist, at visse lovgivningsmæssige foranstaltninger, såsom almindelig emballage og sundhedsadvarsler, kan reducere cannabis’ tiltrækningskraft betydeligt, især blandt unge. En undersøgelse foretaget af International Cannabis Policy Study viste, at mærkevarebilleder øgede cannabisprodukternes tiltrækningskraft, mens almindelig emballage og sundhedsadvarsler reducerede deres tiltrækningskraft, især blandt yngre forbrugere. Det tyder på, at de lovgivningsmæssige foranstaltninger, der er skitseret i cannabisloven, arbejder på at begrænse de unges interesse for cannabis. Desuden er forbrugere i jurisdiktioner, der kræver sundhedsadvarsler på emballagen, mere tilbøjelige til at være opmærksomme på de potentielle skader, der er forbundet med cannabisbrug. Mellem 2018 og 2020 viste data en betydelig stigning i tilbagekaldelser af sundhedsadvarsler blandt canadiske forbrugere, hvilket tyder på, at disse foranstaltninger har en positiv effekt på den offentlige bevidsthed.

blank
Lovlig cannabis Canada.

Effekter af legalisering på cannabisrelaterede lovovertrædelser

Før cannabis blev legaliseret, udgjorde lovovertrædelser i forbindelse med besiddelse størstedelen af de cannabisrelaterede narkotikalovovertrædelser i Canada. Siden implementeringen af cannabisloven har der været et fald i det samlede antal cannabisrelaterede lovovertrædelser. I 2022 var f.eks. kun 12 % af de cannabisrelaterede lovovertrædelser relateret til besiddelse. Størstedelen af de cannabisrelaterede lovovertrædelser stammer nu fra ulovlig import og eksport af cannabis og udgjorde 67 % af de samlede cannabislovovertrædelser i det år.

Cannabisloven søger at finde en balance mellem at beskytte folkesundheden og give voksne forbrugere frihed til at træffe informerede valg om cannabisbrug. Gennem en kombination af lovgivningsmæssige foranstaltninger, uddannelse og forbrugerbeskyttelse sigter loven mod at minimere de skader, der er forbundet med cannabis, mens den fortrænger det ulovlige marked og fremmer en sikrere, mere kontrolleret industri.

Økonomiske fordele ved legalisering af cannabis i Canada

Cannabisindustrien i Canada har oplevet en betydelig vækst siden legaliseringen af rekreativ cannabis i 2018. Det, der begyndte som et forsøg på at regulere og kontrollere cannabisforbruget, har forvandlet sig til en blomstrende sektor, der bidrager væsentligt til den canadiske økonomi. Med forbrugernes stigende adgang til lovlig cannabis er markedet vokset hurtigt til gavn for både økonomien og arbejdsstyrken. Dataene fremhæver sektorens centrale rolle som drivkraft for økonomisk vækst og omformning af landskabet for lovligt cannabisforbrug i Canada.

Cannabisindustrien i Canada blev vurderet til 10,8 milliarder dollars i 2023, en stor stigning fra 6,4 milliarder dollars, da cannabis til ikke-medicinske formål først blev legaliseret. I 2020 rapporterede ca. 68% af cannabisbrugerne, at de købte mindst noget af deres cannabis fra lovlige kilder, op fra 23% i 2018, før legaliseringen, og 47% i 2019, året efter at cannabis blev legaliseret. Denne tendens fortsatte ind i 2023, hvor over 70 % af det samlede cannabisforbrug i Canada blev købt lovligt (både medicinsk og ikke-medicinsk). Det var en dramatisk stigning fra 22 % i sidste kvartal af 2018, hvor legaliseringen først trådte i kraft.

En rapport fra Deloitte Canada fremhævede den betydelige økonomiske effekt af cannabissektoren siden legaliseringen i 2018. Branchen har bidraget med 43,5 milliarder dollars til Canadas nationale BNP. Derudover har den genereret 11 mia. dollars i salg over hele landet og 29 mia. dollars i kapitaludgifter. Alene det rekreative cannabismarked for voksne har skabt 98.000 jobs og bidraget med 15,1 mia. dollars i skatteindtægter til regeringen. Disse økonomiske fordele er bemærkelsesværdige. For hver dollar, der bruges på indtægter og kapitalinvesteringer i cannabissektoren, lægges der 1,09 dollar til Canadas BNP. Desuden opretholder cannabisindustrien omkring fire job for hver 1 million dollars i indtægter. Disse tal understreger sektorens voksende betydning i Canadas økonomi, både hvad angår beskæftigelse og bidrag til de offentlige finanser.

blank

Fremtiden for legalisering af cannabis i Europa

Når Canadas lovlige cannabisindustri præsenteres som et casestudie, bør borgere i europæiske lande, der endnu ikke har gjort lignende fremskridt, blive inspireret. Legaliseringen af rekreativ cannabis i Canada har haft vidtrækkende positive konsekvenser, både socialt og økonomisk. Ved at give borgerne lovlig adgang til reguleret cannabis har regeringen skabt et mere sikkert miljø for forbrugerne og samtidig reduceret forekomsten af cannabisrelaterede anholdelser. Disse politiske ændringer har ikke kun lettet byrden for de retshåndhævende myndigheder, så de kan fokusere på voldelige forbrydelser og forbrydelser, der truer den offentlige sikkerhed, men har også hjulpet med at beskytte unge mod de farer, der er forbundet med ulovlig brug af cannabis, da der er indført strenge regler for aldersgrænser og adgang. 

Desuden er cannabisindustrien blevet en dominerende drivkraft for økonomisk vækst. Legaliseringen har bidraget med milliarder til Canadas BNP og skabt jobs, salg og skatteindtægter, som har styrket den nationale økonomi. I takt med at det lovlige marked fortsætter med at vokse, finder flere personer beskæftigelsesmuligheder inden for sektoren, lige fra dyrkning og distribution til detailhandel og forskning. 

Succesen med Canadas legaliseringsmodel for cannabis viser, at omhyggeligt reguleret adgang kan reducere skader, give økonomiske fordele og skabe et sikrere og mere informeret miljø for cannabisbrugere. Den tjener også som et værdifuldt eksempel for andre lande, som dem i Europa, der overvejer lignende tiltag. Samlet set fremhæver de positive resultater af legaliseringen effektiviteten af et velreguleret cannabismarked i forhold til at fremme folkesundheden, sikkerheden og den økonomiske velstand.

Hos Sense fejrer vi fremskridt i legaliseringen af cannabis og naturbaserede lægemidler. Vi er stolte pionerer på det danske og skandinaviske CBD-marked og sikrer, at vores CBD-produkter er omhyggeligt laboratorietestet for kvalitet og gennemgår tredjeparts test for renhed, fordi vi tror på de naturlige, organiske måder, hvorpå cannabis kan fremme en sund livsstil. Sense-produkterne følger de globale tendenser mod en voksende forståelse af cannabis’ fordele og giver dig en ikke-vanedannende, holistisk tilgang til at forbedre dit helbred.

Citerede værker

“An Industry Makes Its Mark | Deloitte Canada.” Deloitte Canada, 28 Jan. 2022, www2.deloitte.com/ca/en/pages/consumer-business/articles/an-industry-makes-its-mark.html?id=ca:2el:3dp:eng. Accessed 31 Jan. 2025.

Bloomberg, Doug Alexander. “Alterna CEO Embraced Weed Business When Nobody Else Would.” Toronto Star, 6 Apr. 2018, www.thestar.com/business/alterna-ceo-embraced-weed-business-when-nobody-else-would/article_0e790d5a-21eb-5f49-bbce-4e3fb287f709.html. Accessed 31 Jan. 2025.

Branch, Legislative Services. “Access to Cannabis for Medical Purposes Regulations.” Justice.gc.ca, 2016, laws.justice.gc.ca/eng/regulations/SOR-2016-230/.

Canada, Health. “Taking Stock of Progress: Cannabis Legalization and Regulation in Canada.” Www.canada.ca, 22 Sept. 2022, www.canada.ca/en/health-canada/programs/engaging-cannabis-legalization-regulation-canada-taking-stock-progress/document.html#a8.

“Canada’s Cannabis Legalization Timeline: Key Milestones Explained.” Non-Smokers’ Rights Association, 30 Dec. 2024, nsra-adnf.ca/cannabis/cannabis-legalization-timelin. Accessed 31 Jan. 2025.

Carstairs, Catherine. “Hop Heads” and “Hypes”: Drug Use, Regulation and Resistance in Canada, 1920-1961.

“Daily Marijuana Use Is Now More Common than Daily Alcohol Use in the U.S., New Study Finds.” PBS News, 22 May 2024, www.pbs.org/newshour/health/daily-marijuana-use-is-now-more-common-than-daily-alcohol-use-in-the-u-s-new-study-finds.

Druzin, Randi. “How to Get Medical Cannabis in Canada (from a Licensed Doctor).” Leafly, 9 Feb. 2022, www.leafly.ca/news/canada/how-to-get-medical-cannabis-canada. Accessed 31 Jan. 2025.

Government of Canada, Public Services and Procurement Canada. “Information Archivée Dans Le Web.” Publications.gc.ca, publications.gc.ca/collections/collection_2014/sc-hc/H21-5370-2-1-eng.pdf. Accessed 28 June 2021.

Hammond, David, et al. “Evaluating the Impacts of Cannabis Legalization: The International Cannabis Policy Study.” International Journal of Drug Policy, vol. 77, no. 77, Mar. 2020, p. 102698, https://doi.org/10.1016/j.drugpo.2020.102698.

Lavin, Kate. “Trudeau’s Departure Is a Turning Point for Canada’s Cannabis Industry.” MJBizDaily, 24 Jan. 2025, mjbizdaily.com/trudeau-departure-is-a-turning-point-for-canadas-cannabis-industry/.

Legislative Services Branch. “Cannabis Act.” Justice.gc.ca, 2018, laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/C-24.5/.

McCormick, Chris, et al. “Crime and Deviance in Canada.” Google Books, 2025, books.google.md/books?id=NcVZPgwoNvoC&pg=PA355&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Accessed 31 Jan. 2025.

Sabaghi, Dario. “Canada’s Legalization of Cannabis Has Contributed $43.5 Billion to National GDP.” Forbes, 23 Feb. 2023, www.forbes.com/sites/dariosabaghi/2022/02/23/canadas-legalization-of-cannabis-has-contributed-435-billion-to-national-gdp/.

Schwartz, Daniel . “Marijuana Was Criminalized in 1923, but Why?” CBC, 6 May 2014, www.cbc.ca/news/health/marijuana-was-criminalized-in-1923-but-why-1.2630436.

Statistics Canada. “Five Years since Legalization, What Have We Learned about Cannabis in Canada?” Www150.Statcan.gc.ca, 16 Oct. 2023, www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/231016/dq231016c-eng.htm.

Hurtig levering
1-4 arbejdsdage på alle vores ordrer
Gratis fragt
Fri fragt på ordrer over 499,-
Sikker betaling
Handel sikkert med dine kort eller andet 100% krypteret-
Vores løfte
Hos Sense arbejder vi hver dag fokuseret på at give dig den bedste kundeoplevelse. Det sikrer vi os igennem vores suveræne kvalitet, personlig service og markedets mest konkurrencedygtige priser.
Hurtig levering
Hos Sense Organics kan du vælge DAO som leveringsmetodeHos Sense Organics kan du vælge GLS som leveringsmetodeHos Sense Organics kan du vælge Bring som leveringsmetodeblankblankblank
Betalingsmuligheder
blankHos Sense Organics tager vi imod VisaHos Sense kan du betale med MastercardHos Sense kan du betale med Dankort
Hos Sense kan du betale med ApplePayblank
Følg med på Sociale Medier

Tilmeld dig Klub Sense og få fede fordele i dag!

magnifiercross