Afkriminalisering af cannabis i London (2025): Hvad du skal vide

1. juni 2025
Se, hvordan en rapport støttet af borgmesteren kan ændre cannabislovgivningen i London. Straffe, medicinsk adgang og hvad et lovligt marked kan betyde for Storbritannien i 2025.
Afkriminalisering af cannabis i London (2025): Hvad du skal vide
[lwptoc]

Hvad nu hvis det at blive taget med en lille mængde cannabis i London ikke betød en straffeattest, men i stedet en chance for at lære og komme videre? En ny rapport støttet af Londons borgmester Sadiq Khan har udløst en ny debat om, hvorvidt det er på tide at afkriminalisere cannabis til personlig brug i hovedstaden. Idéen er enkel: mindske presset på politiet, reducere unødvendige strafferetlige sigtelser og genoverveje, hvordan samfundet håndterer stofmisbrug. Men bag overskrifterne ligger et langt mere komplekst problem.

Mens borgmesterens forslag fokuserer på at lette straffen for besiddelse, står Storbritannien over for en voksende og ofte overset udfordring: ulovlig smugling af cannabis ind i landet. Afkriminalisering, argumenterer nogle, kunne bidrage til at mindske denne ulovlige handel ved at åbne døren for bedre regulering og sikrere alternativer. Andre frygter, at det kan sende det forkerte signal på et tidspunkt, hvor Storbritannien stadig kæmper for at kontrollere sin narkotikaforsyningskæde.

Så kan afkriminalisering af cannabis i London være en del af løsningen, eller er det et risikabelt skridt i den forkerte retning? Her er, hvad rapporten siger, og hvad det kan betyde for fremtiden for narkotikapolitikken i Storbritannien.

Hurtige fakta og vigtige pointer

Ud over lovændringer opfordrer kommissionen til forbedringer inden for:

  • Folkesundhed: Øget adgang til behandling og støtte til dem, der er skadet af cannabisbrug.
  • Uddannelse: Indførelse af tidligere, alderssvarende og troværdig undervisning om narkotika i skoler og lokalsamfund.
  • Medicinsk cannabis: Forbedring af patienters adgang til cannabisbaserede lægemidler ved at tackle omkostningsbarrierer og støtte forskning.
  • Løbende gennemgang: Overvågning af internationale udviklinger inden for cannabislovgivning og genovervejelse af en bredere legalisering om fem år.

Ved at regulere cannabis under PSA i stedet for MDA, argumenterer rapporten for, at færre mennesker vil blive udsat for standsning og ransagning, hvilket vil bidrage til at reducere racemæssig ulighed og bringe straffe mere i overensstemmelse med risiciene ved cannabis.

Hvorfor debatterer London afkriminalisering?

Der er opfordringer til at reformere den uforudsigelige og inkonsekvente nuværende cannabisregulering i Storbritannien. En af tilhængerne af dette er Londons egen borgmester, Sir Sadiq Khan. En nylig rapport, støttet af Londons borgmester Sadiq Khan, opfordrer til afkriminalisering af besiddelse af små mængder cannabis til personlig brug. London Drugs Commission, ledet af den tidligere Labour-minister Lord Falconer, fremlagde 42 anbefalinger med henblik på at reformere Storbritanniens cannabislover, herunder fjernelse af naturlig cannabis fra Misuse of Drugs Act (MDA).

Lord Falconer forklarede i BBC Radio Fours program Today, at kriminaliseringen af besiddelse af cannabis har skabt vedvarende spændinger, især mellem politiet og etniske minoriteter. Han påpegede, at beføjelser til at standse og visitere, ofte udløst af »lugten af cannabis«, rammer unge sorte mænd i London uforholdsmæssigt hårdt. »Loven virker ikke og er ude af proportioner,« sagde Falconer. »Cannabis behandles på samme måde som langt mere skadelige stoffer, og besiddelse bør ikke længere være en strafbar handling, selvom salg fortsat skal være ulovligt."

Borgmester Khan støtter også rapportens konklusioner og kalder den nuværende lovgivning ›urimelig‹ og beskriver kommissionens beviser som overbevisende for afkriminalisering.

På trods af denne støtte i London forbliver den britiske regering fast. Vicepremierminister Angela Rayner sagde, at anbefalingerne »ikke afspejler regeringens holdning«, og at der ikke er planlagt politiske ændringer. I marts 2024 gentog sundhedsminister Dame Diana Johnson, at der ikke er planer om at legalisere cannabis. Oppositionsleder Sir Keir Starmer har også i et interview kaldt narkotikapolitikken i Storbritannien for »fastlagt«.

Er cannabis lovligt i Storbritannien i 2025?

En kort historie om cannabis i Storbritannien

For virkelig at forstå den aktuelle debat om afkriminalisering af cannabis i Storbritannien er det nyttigt at tage et skridt tilbage og se på, hvordan planten er blevet behandlet gennem den britiske historie.

Hamp og sømagt (1500-1800-tallet)

Cannabis og hamp har begge spillet en vigtig og til tider kontroversiel rolle i Storbritannien i århundreder. Især hamp var engang en vigtig afgrøde. Så langt tilbage som i 1500-tallet var den så vigtig for Storbritanniens flådemagt, at monarkiet blev involveret. I 1533 beordrede kong Henrik VIII landmændene til at dyrke en del af deres jord med hamp eller hør for at støtte produktionen af sejl og reb til den kongelige flåde. Dronning Elizabeth I forstærkede senere dette krav. Mange landmænd var imidlertid tøvende; de foretrak at bruge deres begrænsede landbrugsjord til mere rentable afgrøder, selv når kronen tilbød økonomiske incitamenter.

Ud over sin industrielle værdi havde cannabis også medicinske og rekreative anvendelser. I 1800-tallet blev det almindeligt ordineret til behandling af problemer som kroniske smerter, søvnløshed, kvalme og nervesygdomme. Selv dronning Victoria siges at have brugt cannabis til lindring af menstruationssmerter.

 Har du brug for adgang til sikre, lovlige cannabisprodukter? Prøv Sense i dag.

Forbudstiden (1928-1971)

På trods af den udbredte brug begyndte holdningen at ændre sig i begyndelsen af det 20. århundrede. I 1928 blev cannabis officielt forbudt i Storbritannien som en del af en ændring af loven om farlige stoffer, påvirket af internationale bestræbelser på at bekæmpe narkotika. Den negative opfattelse blev kun stærkere med årene.

I 1971 placerede Misuse of Drugs Act cannabis i kategori B, hvilket betød, at besiddelse og brug kunne medføre alvorlige juridiske konsekvenser. Denne lov er stadig i kraft i dag, selvom den har været genstand for debat og revision.

I de senere år er den offentlige mening dog begyndt at ændre sig. Mange anerkender nu de potentielle fordele ved cannabis, især til medicinsk behandling. I 2018 legaliserede Storbritannien medicinsk cannabis til specifikke helbredstilstande, hvilket markerede en væsentlig ændring i politikken. Mens diskussionerne om yderligere reformer, herunder mulig afkriminalisering, fortsætter, ser landet ud til at genoverveje sin tilgang og bevæge sig væk fra et strengt forbud mod en mere nuanceret forståelse af cannabis og dets plads i samfundet.

Nuværende cannabislover i Storbritannien (2025)

Cannabisbaserede lægemidler er i øjeblikket tilgængelige i flere former i Storbritannien og bruges til at hjælpe med at behandle symptomer forbundet med forskellige medicinske tilstande. Selvom cannabis stadig er klassificeret som et klasse B-lægemiddel i henhold til Misuse of Drugs Act 1971, hvilket betyder, at det er ulovligt at besidde, dyrke, levere eller importere, kan det lovligt bruges til medicinske formål under specifikke omstændigheder.

Medicinsk cannabis: Adgang og barrierer

Takket være en ændring i Misuse of Drugs Regulations i 2018 har speciallæger nu lov til at ordinere cannabisbaserede lægemidler til patienter, når de mener, det er klinisk relevant. Den britiske regering bekræftede imidlertid i november 2024, at den ikke har planer om at udvide eller ændre denne politik i den nærmeste fremtid.

Siden loven blev ændret, har nogle få cannabisbaserede lægemidler fået officiel godkendelse eller »markedsføringstilladelse« i Storbritannien. Disse omfatter Sativex (anvendes til behandling af muskelstivhed ved multipel sklerose) og Epidyolex (en renset form af CBD, der anvendes til visse sjældne epilepsitilstande). Der er også Nabilone, et syntetisk cannabinoid, der ordineres til lindring af kvalme og opkastning forårsaget af kemoterapi.

Lovlige CBD-produkter i Storbritannien.

Specialister, der er registreret hos General Medical Council, kan også ordinere ikke-godkendte cannabisbaserede behandlinger, hvis de mener, at det vil være til gavn for patienten. Alligevel siger mange, at adgangen stadig er en stor udfordring. Selvom det er lovligt, er det ikke altid let at få en recept på grund af strenge retningslinjer, begrænset kendskab blandt læger og uensartet tilgængelighed inden for NHS.

Officielle tal fra 2023 viser, at der blev udstedt omkring 5.000 NHS-recepter på godkendte cannabisbaserede lægemidler i lokalsamfundet. Dette omfatter dog ikke hospitaler eller private recepter, så det faktiske antal patienter, der modtager disse behandlinger, kan være meget højere.

Selvom Storbritannien har taget vigtige skridt i retning af at tillade medicinsk cannabis, er der stadig hindringer. Mange patienter oplever stadig forsinkelser, begrænset adgang eller manglende støtte. I takt med at diskussionerne om cannabispolitikken fortsætter, er der et stigende pres på regeringen og sundhedsudbyderne for at gøre disse behandlinger mere tilgængelige, overkommelige og bredt tilgængelige for dem, der har mest brug for dem.

Straffe for besiddelse, levering og dyrkning

Nu hvor vi har gennemgået den juridiske status for medicinsk cannabis og det faktum, at rekreativ brug fortsat er ulovligt, er det vigtigt at se på, hvad der sker, når nogen bliver taget i at overtræde loven. I Storbritannien behandles cannabisrelaterede lovovertrædelser alvorligt, og straffen varierer afhængigt af flere faktorer, herunder lovovertrædelsens art, hvor meget cannabis der er involveret, og om personen bruger, producerer eller distribuerer det.

At blive taget med cannabis kan føre til alvorlige konsekvenser, selvom det nøjagtige udfald afhænger af omstændighederne:

  • Maksimal straf: Op til 5 års fængsel, en ubegrænset bøde eller begge dele.
  • For førstegangsforseelser eller mindre lovovertrædelser, såsom at have en lille mængde til personlig brug, kan politiet udstede en advarsel eller en fast bøde, typisk en bøde på op til 90 £.
  • Hvis en person bliver taget gentagne gange eller med større mængder, bliver de juridiske konsekvenser mere alvorlige, hvilket potentielt kan omfatte højere bøder og længere fængselsstraffe.
  • Selvom der ikke er direkte beviser for salg, kan personer, der mistænkes for at være en del af en forsyningskæde, blive sigtet.

Salg, deling eller dyrkning af cannabis medfører endnu hårdere straffe:

  • Maksimal straf: Op til 14 års fængsel, en ubegrænset bøde eller begge dele.
  • Levering betyder ikke kun salg, men omfatter også at give cannabis væk eller være involveret i distributionen af det.

Flere faktorer påvirker udfaldet i retten:

  • Mængden af cannabis: Større mængder tyder ofte på forsæt til levering, hvilket resulterer i strengere straffe.
  • Kriminel fortid: Gentagne lovovertrædere eller personer med tidligere narkodomme er mere tilbøjelige til at modtage hårdere straffe.
  • Lovovertræderens alder: Hvis personen er under 18 år, skal politiet underrette en forælder eller værge. Straffe for mindreårige er som regel mildere, men kan omfatte advarsler, bøder eller henvisning til ungdomsinterventionprogrammer.

Cannabisrelaterede lovovertrædelser i Storbritannien kan føre til alt fra en advarsel til en lang fængselsstraf. Selvom loven tillader en vis mildhed over for mindre eller førstegangsforseelser, sigter den også mod at modvirke udbredt brug og distribution ved at håndhæve strenge straffe for alvorlige overtrædelser. Som altid tager håndhævelsen hensyn til konteksten: hvor meget cannabis der er tale om, om der er forsæt til at levere, og personens straffeattest.

Virkninger af legalisering af cannabis i Storbritannien.

London Drugs Commission-rapporten: 42 forslag

En central anbefaling er at fjerne naturlig cannabis fra Misuse of Drugs Act, hvor det i øjeblikket er klassificeret som et klasse B-stof sammen med stoffer som ketamin. I stedet foreslår rapporten at omklassificere cannabis under Psychoactive Substances Act (PSA). Dette ville holde cannabis under kontrol, men ændre måden, det håndhæves på.

Rapporten kritiserer den maksimale fængselsstraf på op til fem år for besiddelse som værende for lang. Selvom så lange straffe er sjældne, kan selv korte fængselsstraffe have alvorlige konsekvenser for en persons liv.

Stop-and-search-taktikker er et vigtigt fokusområde. Kommissionen fremhæver, at disse politibeføjelser bruges uforholdsmæssigt meget mod sorte londonere. Den opfordrer til at fjerne besiddelse af cannabis som en gyldig grund til at stoppe og visitere, med det formål at reducere disse racemæssige forskelle. Selv for mængder, der overstiger personlig brug, argumenterer rapporten for, at de nuværende straffe ofte er for strenge i forhold til de faktiske risici, som cannabis udgør.

Du behøver aldrig at sætte spørgsmålstegn ved sikkerheden ved Sense's CBD-produkter. 

Modsatrettede synspunkter og det politiske landskab

Selvom mange roser rapporten for en afbalanceret og evidensbaseret tilgang, er ikke alle enige. David Raynes fra National Prevention of Drugs Alliance advarer om, at mildere straffe fejlagtigt kan antyde, at cannabis er »mindre skadeligt« for unge mennesker. Han kritiserer også kommissionen som et »selvforkælende« træk fra borgmesteren, der mangler autoritet over den nationale narkotikapolitik.

I modsætning hertil understreger Janet Hills, kommissionens næstformand og tidligere kriminalbetjent, behovet for reform. Som formand for Metropolitan Police's Black Police Association fremhæver hun den uforholdsmæssige indvirkning, som narkotikahåndhævelse har på minoritetsgrupper, og støtter rapportens opfordring til et mere retfærdigt system.

Borgmester Khan reagerede på rapporten ved at opfordre til nytænkning i Londons narkotikapolitik. »Vi skal tackle narkotikarelaterede skader med bedre uddannelse, forbedret sundhedspleje og mere retfærdig politiindsats,« sagde han. Selvom debatten fortsætter, er det klart, at holdningen til cannabis er under forandring, i hvert fald i London. Den britiske regering forbliver dog forsigtig og holder fast i den nuværende politik.

Erfaringer fra Canada og Tyskland

I lande som Canada og Tyskland, hvor cannabis er blevet legaliseret, bliver fordelene for folkesundheden og det generelle velbefindende mere og mere tydelige. At tilbyde lovlig, reguleret adgang til cannabis skaber et mere sikkert rum for brugerne ved at reducere farerne forbundet med uregulerede sorte markeder. Denne model kunne tjene som et nyttigt eksempel for Storbritannien, hvor ulovlig stofbrug fortsat er et voksende problem.

Legalisering af cannabis i Storbritannien kunne flytte fokus fra strafferetlig forfølgning til støtte og rehabilitering, især for dem, der kæmper med afhængighed. Da antallet af cannabisrelaterede anholdelser stadig stiger, kunne lovlig adgang reducere disse tal ved at fjerne behovet for ulovlige køb og indføre klare regler.

At beskytte unge mod de risici, der er forbundet med ulovlig cannabisbrug, er en vigtig bekymring i Storbritannien. Legalisering, kombineret med strenge aldersgrænser og kontrolleret salg, ville bedre beskytte sårbare grupper, samtidig med at voksne kan bruge cannabis sikkert og ansvarligt. Et reguleret system ville mindske risikoen for eksponering for usikre, uregulerede produkter og fremme ansvarligt forbrug.

Ud over de positive sundhedsmæssige virkninger har legalisering af cannabis også udløst en dramatisk økonomisk vækst i de lande, der har indført det. Tag for eksempel Canada, hvor cannabisindustrien er blevet en vigtig bidragyder til økonomien og har skabt tusindvis af arbejdspladser inden for dyrkning, forarbejdning, detailhandel og forskning. Det har også drevet innovation inden for produktudvikling, åbnet nye forretningsmuligheder og bidraget til at diversificere økonomien.

Et lovligt cannabismarked øger ikke kun sikkerheden og adgangen, men styrker også økonomien. I takt med at cannabis vinder accept over hele verden, hjælper en velstyret tilgang med at begrænse skader, sikre produktkvaliteten og forbedre offentlighedens forståelse af dens virkninger. Erfaringerne fra lande, der har legaliseret cannabis, giver værdifuld indsigt i udformningen af politikker, der skaber balance mellem økonomiske fordele og folkesundhed.

Hos Sense omfavner vi den voksende globale anerkendelse af cannabis som en del af en sund livsstil. Som førende på det skandinaviske CBD-marked prioriterer vi kvalitet og sikkerhed ved at laboratorieteste vores produkter og underkaste dem strenge tredjepartskontrol af renheden. Vi tror på cannabis' naturlige, holistiske og ikke-afhængighedsskabende fordele og leverer wellness-løsninger, der afspejler den verdensomspændende tendens til at omfavne cannabis for bedre sundhed.

Ofte stillede spørgsmål

Er cannabis lovligt i Storbritannien?

Cannabis er klassificeret som et klasse B-stof i henhold til Misuse of Drugs Act 1971. Det er ulovligt at besidde, dyrke, distribuere eller sælge cannabis til rekreativt brug. Medicinsk cannabis blev dog legaliseret i 2018 under strenge betingelser.

Kan jeg få medicinsk cannabis i Storbritannien?

Ja, medicinsk cannabis er tilgængelig, men kun på recept fra speciallæger under meget begrænsede omstændigheder, f.eks. til epilepsi, multipel sklerose eller kemoterapi-relateret kvalme.

Er CBD lovligt i Storbritannien?

Ja, CBD-produkter er lovlige i Storbritannien, så længe de indeholder mindre end 0,2 % THC og sælges som kosttilskud eller kosmetik. De må ikke fremsætte medicinske påstande, medmindre de er godkendt.

Hvad er de medicinske anvendelser af cannabis?

Medicinsk cannabis kan ordineres til kroniske smerter, kvalme, epilepsi og andre alvorlige helbredstilstande, men adgangen er begrænset og kontrolleret.

Hvad er forskellen mellem cannabis og hamp?

Hamp er en cannabisvariant med meget lave THC-niveauer (mindre end 0,2 %) og bruges til industrielle formål såsom tekstiler og fødevarer. Cannabis med højere THC-niveauer er psykoaktivt.

Kilder

Alexander, SPH, et al. “EDITORIAL.” British Journal of Pharmacology, vol. 160, no. 3, 5 Feb. 2010, pp. 421–422, https://doi.org/10.1111/j.1476-5381.2010.00831.x. Accessed 6 May 2020.

“Cannabis: Medical Treatments Question for Department of Health and Social Care.” Parliament.uk, 2024, questions-statements.parliament.uk/written-questions/detail/2024-12-04/17970.

“Cannabis: Regulation Question for Home Office.” Parliament.uk, 2025, questions-statements.parliament.uk/written-questions/detail/2025-03-11/37292/. Accessed 29 May 2025.

Herrington, A.J. “London Mayor Calls for Decriminalizing Cannabis Possession.” Forbes, 28 May 2025, www.forbes.com/sites/ajherrington/2025/05/28/london-mayor-calls-for-decriminalizing-cannabis-possession/. Accessed 29 May 2025.

“Information for Doctors on Cannabis-Based Products for Medicinal Use (CBPMs).” Gmc-Uk.org, 2024, www.gmc-uk.org/professional-standards/learning-materials/information-for-doctors-on-cannabis-based-products-for-medicinal-use.

“Keir Starmer Says No to UK Drugs Reform.” POLITICO, 21 Sept. 2023, www.politico.eu/article/britain-labour-party-leader-keir-starmer-no-uk-drugs-reform/.

Kelly, James W. London Mayor Backs Report Calling for Cannabis Decriminalisation. 28 May 2025, www.bbc.com/news/articles/c4g6www949zo.

LONDON DRUGS COMMISSION NEWS RELEASE. www.london.gov.uk/sites/default/files/2025-05/LDC%20Press%20Release.pdf.

Merlin, Mark D. Ancient Use of Hemp in the British Isles. 3 July 2013, www.researchgate.net/publication/352015753_Ancient_use_of_hemp_in_the_British_Isles.

“Police Force Used against Black Individuals.” Mayor of London- London Assembly, www.london.gov.uk/who-we-are/what-london-assembly-does/questions-mayor/find-an-answer/police-force-used-against-black-individuals.

The Health Foundation. “Dangerous Drugs Act 1920: Criminalising Opium and Cocaine Possession.” Policy Navigator, 2025, navigator.health.org.uk/theme/dangerous-drugs-act-1920-criminalising-opium-and-cocaine-possession.

“The Misuse of Drugs (Amendments) (Cannabis and Licence Fees) (England, Wales and Scotland) Regulations 2018.” Legislation.gov.uk, 2018, www.legislation.gov.uk/uksi/2018/1055/contents/made.

UK Government. “Misuse of Drugs Act 1971.” Legislation.gov.uk, UK Government, 1971, www.legislation.gov.uk/ukpga/1971/38/contents.

“Psychoactive Substances Act 2016.” Legislation.gov.uk, 2016, www.legislation.gov.uk/ukpga/2016/2/contents.

Hurtig levering
1-4 arbejdsdage på alle vores ordrer
Gratis fragt
Fri fragt på ordrer over 499,-
Sikker betaling
Handel sikkert med dine kort eller andet 100% krypteret-
Vores løfte
Hos Sense arbejder vi hver dag fokuseret på at give dig den bedste kundeoplevelse. Det sikrer vi os igennem vores suveræne kvalitet, personlig service og markedets mest konkurrencedygtige priser.
Hurtig levering
Hos Sense Organics kan du vælge DAO som leveringsmetodeHos Sense Organics kan du vælge GLS som leveringsmetodeHos Sense Organics kan du vælge Bring som leveringsmetodePostNord_wordmark.svgups leveringdhl levering
Betalingsmuligheder
Hos Sense Organics tager vi imod VisaHos Sense kan du betale med MastercardHos Sense kan du betale med Dankort
Hos Sense kan du betale med ApplePay
Følg med på Sociale Medier
Disclaimer
Vores produkter er naturlige og lovlige cannabisprodukter, der skal håndteres med forsigtighed. De indeholder ikke tobak og er ikke beregnet til at behandle eller helbrede sygdomme.

Tilmeld dig Klub Sense og få fede fordele i dag!

magnifiercross